De geschiedenis van Pollux

In oktober 1970 is Volleybalvereniging Pollux opgericht. De naam Pollux komt uit de Griekse mythologie. Hij was een van de tweelingzonen van oppergod Zeus.
Pollux was onsterfelijk en had zich tot de taak gesteld om onrechtvaardigheden te straffen en rust en orde te herstellen en te handhaven. Bij de Romeinen was Pollux zeer geliefd.

Het is dus logisch dat de naam van de krachtige en gewaardeerde Pollux gekozen werd als naam voor onze vereniging.

In 1996 werd het 1e Damesteam uit financiële overwegingen ondergebracht in een aparte “Stichting Topvolleybal Pollux Oldenzaal”. Dit team promoveerde namelijk al in 1991 naar de hoogste volleybalafdeling in Nederland. Jaren hoorde dit team bij de absolute top van Nederland, de dames werden dan ook meerdere keren Landskampioen. Ook de nationale volleybalbeker en de Supercup werden meer dan eens naar Oldenzaal gehaald.

Dat de naam Arke toegevoegd werd, heeft te maken met de financiële ondersteuning die dit bedrijf lange tijd aan Pollux heeft geboden. Vanaf het seizoen 2007 tot 2011 is Heutink de hoofdsponsor van Pollux dames 1 geweest. In 2011 was Sunliner de hoofdsponsor. In 2012 is Eurosped Sunliner opgevolgd als hoofdsponsor.  Tevens werd Vondersweijde als thuisbasis ingeruild voor de IISPA te Almelo.

Aan het eind van het seizoen 2012-2013 heeft VV Pollux de licentie van het Eredivisieteam terug gegeven aan de NeVoBo. Vanaf het seizoen 2013-2014 speelt Eurosped als zelfstandige vereniging/stichting in de hoogste klasse van het Nederlandse Dames-volleybal.

Een training van het eerste en tweede herenteam van Pollux in 1979. Negen jaar na de oprichting van de club.